Finansowanie społecznościowe.

Masz pomysł, ale nie masz pieniędzy na jego realizację?. Sytuacja jak najbardziej typowa, nie tylko u początkujących biznesmenów. Kiedyś byłaby też sytuacją patową, ale nie dziś, gdy jest internet i łatwe dojście do miliardów ludzi. Dzięki nim dobre pomysły finansują się same.  Świat nazywa to crowdfundingiem.
 

crowdfundingCzym jest crowdfunding, czyli finansowanie społecznościowe?
 

Finansowanie społecznościowe (inaczej crowdfunding) to forma finansowania różnorodnych projektów przez szeroką społeczność internetową. Finansujący projekt internauci są mikropłatnikami i dzięki relatywnie małym kwotom składają się na dużą pulę środków pozwalającą na realizację przedsięwzięcia. Należy dodać, że projekt musi być sfinalizowany przed upływem konkretnego terminu, w przeciwnym razie aukcja zostaje zamknięta, a wszystkie wpłaty zostają zwracane.
  W Polsce działa już coraz więcej portali oferujących zbiórki crowdfundingowe.
 

Są to między innymi:
 

beesfund.com - różne typy projektów, crowdfunding udziałowy i nieudziałowy oparty na mechanizmie przedsprzedaży zapewniającym ochronę wspierających;
siepomaga.pl - projekty charytatywne prowadzone we współpracy z Organizacjami Pożytku Publicznego posiadającymi pozwolenie na prowadzenie zbiórek publicznych;
polakpotrafi.pl - różne typy projektów, możliwy jedynie crowdfunding nieudziałowy;
megatotal.pl - projekty muzyczne;
wspieramkulture.pl - projekty kulturalne;
wspieram.to - różne typy projektów, możliwy jedynie crowdfunding nieudziałowy.
 

Crowdfunding to oczywiście dziecko Internetu i ma już swoje mutacje. W pierwotnej, prostszej wersji wykładający pieniądze za wsparcie pomysłu dostają nagrodę, najczęściej nowatorski produkt albo pakiet usług, które będzie świadczyć firma. Na taki bonus trzeba poczekać: tyle, ile zajmie sam proces gromadzenia pieniędzy i realizacja przedsięwzięcia. Ten rodzaj crowdfundingu nie ogranicza swobody przedsiębiorcy. Nie dzieli się on z internautami swoją firmą. Zachowuje w niej sto procent udziałów, a wspierającym pozostają nagrody, zazwyczaj jednorazowe. Tą drogą trudno zebrać dużo pieniędzy, chyba że pomysł mocno poruszy wyobraźnię internautów lub wyjątkowo celnie trafi w ich potrzeby.
 

Co innego, gdy internauci mają obiecane konkretne udziały w przedsięwzięciu. Jeśli uwierzą w projekt i wejdą w biznes, po prostu stają się akcjonariuszami firmy, tyle że z pominięciem tradycyjnego rynku kapitałowego. W tym modelu crowdfundingu spółka zbierająca pieniądze nie wchodzi na giełdę, tylko szuka kolejnych inwestorów poprzez własne strony internetowe lub ogólnodostępne, wyspecjalizowane portale.
   

Co najbardziej liczy się w crowdfundingu?
 

 Po pierwsze: pomysł – im bardziej kreatywny i innowacyjny, tym większa szansa na realizację.
 

Po drugie: zaangażowanie – inwestycja czasu, energii, kontaktów i przygotowanie interesującej treści. A Internet dostarczy już platformę, gdzie ci z pomysłami spotkają się z tymi z pieniędzmi.
  

Różnica między crowdfundingiem a zbiórkami publicznymi.
  

Mechanizm crowdfundingu zakłada wynagrodzenie przez projektodawcę osób wpłacających pieniądze na rzecz projektu, w formie wcześniej ustalonej. W przypadku zbiórki publicznej wpłacający są darczyńcami i nie otrzymują nic w zamian. Granica między obiema formami finansowania jest dość płynna. W crowdfundingu zdarzają się formy wynagrodzenia fundatorów mające charakter symboliczny. Z drugiej strony nietrudno sobie wyobrazić zbiórkę publiczną na cel społecznie użyteczny, z którego korzyści będą czerpać także darczyńcy. 27 sierpnia 2013 Rada Ministrów zaakceptowała projekt ustawy o zbiórkach publicznych, który przewiduje, iż zbiórki za pośrednictwem internetu nie będą wymagały zezwolenia, a jedynie zgłoszenia na specjalnym portalu internetowym.
  

W świetle polskiego prawa crowdfunding można stosować w formie opartej na darowiznach, przedsprzedaży, pożyczkach, sprzedaży udziałów w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością oraz oferty publicznej sprzedaży akcji spółek akcyjnych.

2 komentarze:

Anonimowy pisze...

Pojawił się nowy serwis i jest dedykowany tylko projektom o charakterze udziałowym, pierwszy i jedyny taki w Polsce, zapraszamy na http:crowdangels.pl - parę projektów już czeka na wsparcie

Morfeusz pisze...


Odpaliłem google i myślałem, że mnie rozniesie od niektórych blogów, a tu proszę takie cacko. Konkretnie, przejrzyście i z dbałością o estetykę, to lubię!